نماز جماعت در مدارس استان قم

پایگاه اطلاع رسانی کارشناسی اقامه نماز آپ قم

نماز جماعت در مدارس استان قم

پایگاه اطلاع رسانی کارشناسی اقامه نماز آپ قم

بزرگان می گویند

از صاحبدلی حکایت شده است که روزی به یاران گفت : اگر بین ورود به بهشت و دو رکعت نماز گزاردن مخیرم کنند،من آن دو رکعت نماز را بر می گزینم.

پرسیدندش که این چگونه بود؟ گفت: از آن رو که من در بهشت به حظ خویش مشغولم و در آن دو رکعت به گزاردن حق مولایم .این دو را قیاس با هم نتوان.

 

در ((احیا)) آمده است که یکی شبلی را به خواب دید. و از او پرسید : پروردگار با تو چه کرد؟شبلی پاسخ گفت: آنسان مرا به حساب گرفت که سخت نومید شدم و آن هنگام ، مرا در بخشایش غرقه ساخت.

 

از ((معاذبن جبل)) نقل است که: روزی به پیامبر گفتم:مرا به کاری راهنمایی کن که به بهشت گسیلم کند و از آتـش دورم سازد.پیامبر(ص) گفت: از کاری سخت پرسیدی که تنها بر کسانی که خداوند بر ایشان آسان ساخته است، آسان است، خدای را پرستش کن و به او شرک مورز.

نماز را برپا بدار و زکات ده و ماه رمضان روزه بدار و کعبه را زیارت کن.سپس فرمود: آیا درهای خیر را بتو نمایانم؟

 گفتم:بلی ای پیامبر خدا.سپس فرمود : روزه بهشت است و صدقه خطا را خاموش می سازد همچنانکه آب آتش را و نماز آدمی در دل شب ،شعار صالحان است.

و سرانجام این آیه را تلاوت کرد: ((تتجافی فی جنوبهم عن المضاجع... تا به انتهایش رسید. و سپس گفت:آیا ترا به سر همه ی کارها و پایه ی اصلی آن و اعلی تر نقطه اش ره بنمایم؟ گفتم بلی، فرمود: سر همه ی کارها اسلام است و پایه ی اصلیش نماز و اعلی تر نقطه اش جهاد است.

سپس پرسید آیا ملاک این هر سه را بر تو بنمایم؟ گفتم بلی. در حالی که بزبانش اشاره می کرد، گفت: خود را از این نگاه دار. گفتم ای پیامبر خدا: مگر ما بابت سخنانمان نیز مواخذه می شویم؟فرمود:مادر به عزایت بنشیند معاذا... آیا مردمان جز بسبب زبانشان با صورت به آتش می افتند؟

 

زاهدی گفته است: 

نمازسی سالی را که در صف اول نمازگزاران بجا آورده بودم، ناگزیر، بقضا اعاده کردم.چرا که روزی ، بسببی دیر کردم و جایی در صف اول نیافتم.

و هنگامی که در صف دوم ایستادم،دیدم که از مردمان از این بابت که به صف اول نرسیده ام ، شرمسارم و دوباره بصف اول پیشی گرفتم و دانستم که تمام نمازهایم یدین ریا آلوده بوده است که خود را به مردم بنمایانم و از این که ایشان ببینند در کار خیر بر دیگران پیش ام ، لذت برم.

 

:

نماز معراج عارفان است و وسیله گنه کاران و بستان زاهدان است و از این روست که در حدیث آمده است که نماز عمودین است و نیز در یکصد و دو جای قرآن مبین ذکر آن آمده است.


حضرت عیسی(ع) و نماز

 

مریم عذرا، دختر عمران که قرآن کریم او را بانوی برگزیده نامیده با عنایت و معجزه الهی بدون اینکه شوهری کرده باشد ،فرزند پسری زائید که به عیسی فرزند مریم(ع) نامیده می شود. همسر عمران وقتی آبستن بود، با خداوند عهد و نذر بست که رزند خود را پس از ولادت ، خدمتگزار بیت المقدس قرار دهد، اما آنگاه که فرزند به دنیا آمد دختر بود و نام او را هم مریم(ع) انتخاب کرد. ولی مریم(ع) دختر کوچکی بود، که پدر خود را از دست داده و زکریای پیامبر در بیت المقدس سرپرستی او را به عهده گرفت، و این دختر جوان در حالی که خداوند از نزد خویش روزی او را می رسانید، پیوسته در محراب عبادت به نماز و عبادت می پرداخت. مدتی براین روزگار گذشت.تااینکه مریم(ع) از جانب خداوند مژده ولادت فرزندی را دریافت کرد، که نام او عیسی(ع) بود، امام مریم(ع) که شوهری نداشت و کسی با او تماسی نگرفته بود، از این مژده تعجب کرد، ولی خداوند فرمود: خداوند هرچه را بخواهد می آفریند، این یک دستور و معجزه الهی است. قرآن کریم داستان خلقت عیسی(ع)  را به داستان آدم(ع) که از خاک آفریده شده تشبیه نمود و بالاخره عیسی(ع) با فرمان الهی بدون پدر چشم به دنیا گشود. امام وقتی عیسی(ع) به دنیا آمد، مریم(ع) مورد آزار و سرزنش قرار گرفت زیرا بر خلاف جریان طبیعی فرزندی زائیده بود، بدین جهت در پاسخ ایرادکنندگان ، به کودک اشاره کرد تا راز و رمز مطلب را از او جویا شوند! ولی آنان گفتند : کودکی که در گهواره قرار دارد چگونه می تواند با ما سخن بگوید؟در همان حال کودک لب به سخن گشود و گفت: من بنده خدا هستم ، خداوند به من کتاب هدایت داده مرا پیامبر قرار داده و من در همه حال عنصر پاک و مبارکی هستم اضافه براین پروردگار عالم به من سفارش کرده تا زنده هستم ، نماز بخوانم و زکات پرداخت کنم و با مادر خود به نیکوئی رفتار نمایم خداوند هرگز  مرا عنصر ستمگر و نامبارکی قرار نداده است.